איך בונים קורס אינטרנטי?

מה ההבדל בין קורס אינטרנטי לקורס דיגיטלי?

בנייה והקמה של קורס אינטרנטי אונליין, או "קורס דיגיטלי" או כפי שנוהגים לקרוא לקורס באינטרנט, צוברת תאוצה בעשור האחרון ומאז הקורונה התחום הזה פורח ממש – הן מהצד של  מדריכים והן מצידם של תלמידים ותלמידות שהבינוו שזו אופציה נהדרת לרכישת ידע חדש.

את הקורס האינטרנטי הראשון שלי הקמתי ב2011, התבססתי אז על קורס פרונטלי שהעברתי, ופשוט קפצתי למים.

מאז עברו הרבה מאד מים בנהר, הפקתי עשרות קורסים אינטרנטיים, צילמתי בוידאו את עצמי, למדתי לערוך, וכמובן שגם העליתי לבד הכל לאינטרנט, שיווקתי ומכרתי.

כיום אני עוזרת לבעלי עסקים להפיק קורס אינטרנטי לעצמן, ממש מאפס, מייעצת, מכוונת, וכשצריך גם בונה יחד איתם קורס אונליין שלב אחרי שלב.

מה השלבים שמלווים בנייה של קורס אינטרנטי ?

1

סילבוס

הבסיס להקמה ובנייה של קורס אינטרנטי הוא הסילבוס. הסילבוס הוא למעשה האיפיון של הקורס, והוא כולל את ראשי הפרקים של הקורס, כאשר כל פרק ותת- פרק הם בעצם שיעורים בקורס.

בשלב זה נתחיל לתכנן את מרכיביו של כל שיעור, כמו קבצי עבודה, פעילות קבוצתית, שיעורי בית ועוד.

ברגע שתתחילו לכתוב את ראשי הפרקים, יעלו השאלות- עד כמה אני צריכה לפרק כל שיעור? האם האורך שלו נכון או שאני צריך לקצר אותו? כמה שיעורים נכון שיהיו לי בקורס? והאם זה לא מעט מדי או הרבה מדי כל התוכן שאני רוצה להעביר לתלמידים שלי?

השלב הזה הוא קריטי עבורכם כי ברגע שתניחו על הדף את רשימת השיעורים בקורס יהיה לכם קל לגשת ולכתוב את שאר עזרי הקורס, ביניהם את שלב המכירה שלו.

2

מכירה

השלב הבא יהיה מכירה של הקורס. כן כן, בניגוד לדעה הרווחת שקודם תצטרכו להכין את הקורס כולו ורק אח"כ למכור אותו, אני בדיעה אחרת – שהרי אתם צריכים משאבים להפיק את הקורס, תצלמו אותו ותערכו, ובשביל אלו נדרש תקציב. לכן, השלב השני, מכירה של קורס אונליין יכלול 3 חלקים:

  • טכני – הקמת דף המכירה, הקמת דף סליקה וחיבור בין השניים
  • תוכן – כתיבת תוכן המכירה בדף מכירה
  • קמפיין – הכנת האסטרטגיה לשיווק ומכירה של הקורס הדיגיטלהשלב הבא יהיה מכירה של הקורס. כן כן, בניגוד לדעה הרווחת שקודם צריך להכין את הקורס ורק אח"כ למכור אותו, אני בדיעה אחרת – שהרי אתם צריכים משאבים להפקת הקורס כמו צילום בוידאו, עריכה, ובשביל אלו נדרש תקציב. לכן, השלב השני, מכירה של קורס אונליין  יכלול 3 חלקים:

3

הפקה

ההפקה של הקורס האיטרנטי תלשלכם תלויה במיתוג שלכם. איך זה קשור?

קורס דיגיטלי אפשר להפיק בכצה רמות – החל מהקלטה בשידור חי באחת מהמערכות הקיימות כמו וובינר,  זום, לום ודומיהם, או בהקלטה ישירה באמעות תוכנת וידאו כמו פילמורה, קמטזיה, צילום וידאו כחלק מWINDOWS 10 ועוד. ההשפעה היא בעיקר על קלות ומהירות הצילום ויש לך השלכות על איכות השיעורים כמובן – ככל שהקורס מושקע יותר מבחינת צילום ועריכה כך הוא ייראה יותר טוב.

במהלך הפקת קורס אינטרנטי תצטכרו לתת את הדעת גם לצד של התוכן וגם לצד הטכני.

מבחינת תוכן, אפשר לצלם את עצמכם מדברים, לצלם את המסך בלבד באמצעות מצגת שהכנתם מראש, או שילוב של השניים. אין כאן נכון או לא נכון- מה שחשוב זה חווית התלמיד שלומד מכם והתאמה תוכן שאתם מלמדים.

מבחינה טכנית, ככל שהשיעורים יהיו מוכנים, תצטרכו לחבר אותם לאתר קורסים , להגדיר את הקורס עצמו וכמובן להעלות את הקורסים לוימאו או יוטיוב וגם אותם להגדיר שם. החשיבות של חיבור הקורס למערכת קורסים רלוונטי מכיוון שאתם לא רוצים שבכל חיפוש בגוגל ימצאו את התכנים שלכם וילמדו אותם בלי לשלם. גם קורס חינמי צריך להיות מאחורי מערכת מאובטחת של קורסים שמחוברת למערכת דיוור מכיוון שהערך של תלמיד שלומד מכם בחינם היא המייל/טלפון שלו כדי שתוכלו להמשיך להיות בקשר.

4

תפעול

ברגע שהקורס מוכן ומחובר למערכת קורסים מאובטחת מצד אחד, למערכת תשלומים, ולמערכת דיוור אתם יכולים בקלות לעדכן את התלמידים שלכם שהיא פתוחה בפניהם. בדרך כלל החל מהשלב הזה שירות הלקוחות מתחיל לפעול, בשני כיוונים- שרות לקוחות ללקוחות חדשים שמסתבכים עם הרשמה, רכישה או שיש להם שאלות בתוך הקורס עצמו, או, שיש תלמידים שכבר בתוך הקורס ויש להם שאלות דומות. לשם כך עליכם להיות ערוכים לתמיכה שהיא גם טכנית וגם ברמה של שרות ללקוח ומענה על כל שאלה. את זה ניתן לעשות באמצעות טלפון, ווצאפ, או מייל, שוב, תלוי במיתוג ובאסטרטגיה שלכם עבור קורס זה.

לפעמים, למרות שהשלבים מאד ברורים, צריכים את העזרה והייעוץ תוך כדי תנועה.

אני עומדת לרשותכם לעבודה משותפת בכל אחד מהשלבים הללו, או בליווי של בניית קורס מא'-ת'.